Denice Yoga och Fitness http://denicelundevall.halsafitness.se Min plats för träning, vegansk kost och det fantastiska livet! Mon, 20 Nov 2017 20:23:53 +0000 sv-SE hourly 1 https://wordpress.org/?v=4.7.3 Sex månader idag! http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/20/sex-manader-idag/ http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/20/sex-manader-idag/#respond Mon, 20 Nov 2017 20:16:31 +0000 http://denicelundevall.halsafitness.se/?p=38435 Den här lilla fisen blev sex månader idag <3

Herreguuuu va en kan älska någon!!! Det bara väller över mig emellanåt, känslor och tårar utav lycka. Idag har varit en väldigt känslosam dag. Tårarna har bränt bakom ögonlocken mest hela tiden, tårar utav lycka💜

Han, den här lilla pussgurks- människan är vår son. Vår son som jag burit i min mage i nio månader. Ja, det är fortfarande obeskrivligt faktiskt. Kärleken är enorm och obeskrivlig, jag ser fram emot allt! Vår framtid, vår lilla familj. Älskade familj 💜

Även om jag känner mig som den tröttaste mamman ever ibland så känner mig samtidigt så oerhört tacksam, välsignad och ödmjuk inför vad livet gett mig 🙏

]]>
http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/20/sex-manader-idag/feed/ 0
Ta vara på kvällen <3 http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/17/ta-vara-pa-kvallen-3/ http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/17/ta-vara-pa-kvallen-3/#respond Fri, 17 Nov 2017 21:42:39 +0000 http://denicelundevall.halsafitness.se/?p=38432 (Samarbete, Bia Brazil)

Igår kväll… älsklingsmys med båda mina älsklingar och när den lilla älsklingen somnat och den stora älsklingen jobbade lite framför datorn så rullade jag ut mattan och aaaaaaaaaaah!

Top från Bia Brazil

]]>
http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/17/ta-vara-pa-kvallen-3/feed/ 0
Första Fars dag <3 http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/12/forsta-fars-dag-3/ http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/12/forsta-fars-dag-3/#respond Sun, 12 Nov 2017 19:25:31 +0000 http://denicelundevall.halsafitness.se/?p=38428 Idag gick vi en promenad till Pappa på jobbet! Med oss hade vi hans Fars dag present, hans allra första <3 Pappa blev så glad!

Vi har haft en mysig helg som alltid- familjen har varit på besök, det har gåtts promenader, ätits god mat och mormors egna kakor har ätits i stora lass!

Lite sömn fortfarande men men, det rullar på ändå 🙂

]]>
http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/12/forsta-fars-dag-3/feed/ 0
Del 3, kosttillskott för veganer/gravida/ammande eller blandkostare http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/08/del-3-kosttillskott-for-veganergravidaammande-eller-blandkostare/ http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/08/del-3-kosttillskott-for-veganergravidaammande-eller-blandkostare/#respond Wed, 08 Nov 2017 09:50:45 +0000 http://denicelundevall.halsafitness.se/?p=38421 (i samarbete med Helhetshälsa )

Protein. Bara ordet i sig är laddat, känner ni det? Haha! Allt handlar om protein nuförtiden. Produkter säljs med slogan – “Nu med EXTRA protein”! Det spelar ingen roll om det är en snickersbar, berikad chokladpudding eller olika mjölkdrycker. Allt för att sälja mer givetvis. För hur mycket protein behöver en vanlig människa egentligen. Med “vanlig” menar jag en som jag, som du– som motionerar, vill hålla sig pigg, stark, uthållig och även hålla en god form.

Enligt WHO är ca 0,8 g protein per kilo är den generella rekommendationen för vuxna och 0,9 gram per kilo för barn över två år och ungdomar under 17 år. Tränar du väldigt hårt och mycket är proteinbehovet större. Det finns studier som tyder på att behovet bland elitidrottare kan vara så högt som 1,4–1,8 gram per kilo kroppsvikt.

Det är personer på elitnivå som sagt så den här proteinhetsen är verkligen obefogad och ja, ett jävla bra knep att sälla på oss mer och mer varor som vi egentligen inte behöver.

Jag dricker proteinpulver i mina smoothies, och ibland efter träning om jag känner att jag inte ätit så bra under dagen. Det är perfekt som ett snabbt mellanmål tillsammans med lite naturella nötter och/eller en frukt. Jag kan även blanda ner lite i min gröt.

Att ha ett naturligt protein utan smakaromer är verkligen något jag rekommenderar- smaksätt själv med frukt, bär, kokosolja eller annat. Så naturligt som möjligt vill jag ha det!

 

Läs mer om Helhetshälsas havreprotein nedan. Info hämtad från Helhetshälsa.se

Proteinpulver från svenskodlad havre. Utan sötning eller aromer. Pulvret innehåller även havreolja, som finns naturligt i havren.

Ingrediens
Proteinpulver från svenskodlad Havre (Avena sativa).

Näringsvärde per 100 gram

Energi 1865 kJ/445 kcal Fett 17 g varav mättat 3 g fleromättat 7,5 g enkelomättat omega 9 6,3 g Kolhydrater 18 g Fiber beta-glukan 2 g Protein 54 g Salt 0,05 g

*Kan i många fall användas även i glutenfri diet då produkten
är klassad som ”mycket låg glutenhalt”, under 100 ppm gluten.

 

För att proteinet ska utnyttjas väl behöver det vara en bra balans mellan de essentiella aminosyrorna som du äter under en dag. Du som är allätare får en bra blandning av aminosyror utan att tänka på det. Du som äter vegetariskt får planera lite mer.

Du som äter vegetariskt/veganskt- För att få ut mesta möjliga protein från en vegetarisk kost kan du kombinera olika typer av mat, så att det sammanlagda intaget under dagen får en bra aminosyraprofil.
För vuxna har Helhetshälsa Havreprotein en utmärkt aminosyrasammansättning även då det blandas med vatten. För barn som huvudsakligen äter vegetariskt blir aminosyraprofilen bäst om pulvret blandas med mjölk eller sojadryck.

Referensmönster för bedömning av proteinkvalitet uttryckt i mg/g protein.

essentiell

Aminosyra

Barn 2-5 år

Barn 10-12 år

Vuxna

HELHETSHÄLSA

Havreprotein

Histidin

19

19

16

19

Isoleucin

28

28

13

34

Leucin

66

44

19

67

Lysin

58

44

16

29

Metionin + cystein

25

22

17

33

Fenylalanin + tyrosin

63

22

19

83

Treonin

34

28

9

25

Tryptofan

11

9

5

11

Valin

35

25

13

46

]]>
http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/08/del-3-kosttillskott-for-veganergravidaammande-eller-blandkostare/feed/ 0
Föräldrapositivism- håret då!! http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/05/foraldrapositivism-haret-da/ http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/05/foraldrapositivism-haret-da/#respond Sun, 05 Nov 2017 11:45:14 +0000 http://denicelundevall.halsafitness.se/?p=38415 Ja såhär ser jag ut idag- i princip alla dagar! Hinner inte, orkar inte göra ordning håret för innan jag är klar så har Elmo hunnit blivit både förbannad, less, sur, arg, ledsen, upprörd och ja, för att citera Per Gessle “här kommer alla känslorna på en och samma gång” hehehe! Han är ett väldigt glatt barn i övrigt men han gillar ICKE att vänta, och framförallt inte på en sådan löjlig grej som att mamma ska fixa håret.

Klipp på instagram!

#realmomlife

Igår blev det en kvällspromenad till affärern. Valde att promenera till en affär som ligger på ett annat område för att få till en timmes promenad. Så skönt!

Jag blir inte människa förrän strax efter lunch, så är jag pigg i några timmar och passar på att promenera/träna/yoga eller fixa hemma. Annars är jag för trött.

Idag blir det en regnig sväng ut med barnvagnen och planering inför kommande vecka!

]]>
http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/05/foraldrapositivism-haret-da/feed/ 0
“Förälder-positivism”! http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/03/foralder-positivism/ http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/03/foralder-positivism/#comments Fri, 03 Nov 2017 12:04:53 +0000 http://denicelundevall.halsafitness.se/?p=38407 Det pratas ju en hel del just nu om kroppspositivism, att du ska älska din kropp som den är, inte sträva efter vad omvärlden vill att vi ska tycka är “vackert,snyggt eller sexigt” och så vidare.

Jag köper det! Jag köper att det är en vidrig hets om att vi alla ska försöka ställa oss i kö för att stöpa oss själva i samma form. No bueno!

Men en annan sak då, en sak som är ny för mig då jag är nybliven mamma är: “föräldrar-hetsen“. Vad är det nu då? Jo, det är minst lika vidrigt som kroppshetsen för det handlar om att även där försöka var som alla andra. Eller det som porträtteras på sociala medier. Nu kan jag endast utgå från (mitt) mammors perspektiv då jag själv är mamma och kommer endast kan prata utefter det.

Alla suuuuperduktiga, snygga, aktiva och ambitiösa mammor därute som har både ett och flera barn men som ändå kan stå uppklädd till tänderna, med en fantastisk make up och hår fixat som om de vore modefotografering! Snygga och bra som fan ju eller hur?! Kan balansera tre barn på ena armen i en galaklänning och höga klackar, samtidigt som maten också är lagad och huset ser ut som en bild tagen ur en tidning.

Är det verkligen så de lever? Jag själv vet att jag är superglad om jag hinner tvätta håret en gång i veckan och då har jag bara ett barn, inte två eller tre.

Kan de vara så att även där, i föräldrarollen finns det en hets kring att vi ska vara så jävla “bra” på alla plan. Vi ska se ut på ett visst sätt, bete oss på ett. Vi ska även ha köpt den allra, allra senaste barnvagnen, leksakerna, kläderna, gå på mest aktiviteter och så vidare…suck!

Jag menar, härhemma ser det ut som skit! Det blir snabbt stökigt och skitigt och jag orkar verkligen inte städa varje dag! Jag umgås hellre med mitt barn. Jag orkar inte vara uppklädd varje dag (inte ens en dag i veckan haha) men min kille älskar mig ändå. Jag är så trött emellanåt att jag vissa dagar inte ens orkar gå utanför dörren.

När jag får till en jäkligt snygg bild på mig själv så har jag tagit X antal bilder för att få just EN ynka bra bild, haha! Jag blir skrattig utav bara tanken egentligen men även lite sorgsen för va fan håller vi på med egentligen? Allt för sociala medier eller hur?!

Jag är som sagt inte bättre själv, jag postar och postar men just nu vill jag ge er lite utav verkligheten. Min verklighet i alla fall som inte bara är goda smoothies, sköna yogapass, naturpromenader och glada miner 😉 Det är mest stök, kladd, grusiga trööööötta ögon, prat om “hur mycket har han bajsat idag” och sådant intressant. MEN, det är en massa kärlek och skratt också och det är det som är det viktigaste! Vår kärlek är så mycket viktigare än vad folk ska tro, tycka och tänka.

Men här på bilden är vi rätt söta va! Haha! Elmo fick tag på skeden och tja, både barnet, jag och tröjan fick tvättas!

Kommer posta allt sånt här under hastagen #realmomlife Mina tankar, bilder ur vardagen som inte kommer att vara smickrande, vackra eller inspirerande haha!

Happy Friday!

Och såhär såg det ut efteråt…som ett slagfält och det kommer det att göra ett tag till för jag orkar inte plocka undan just nu. Elmo sover och jag ska äta och ta en powernap hoppas jag!

]]>
http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/11/03/foralder-positivism/feed/ 4
Hur prioriterar du? http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/10/31/hur-prioriterar-du/ http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/10/31/hur-prioriterar-du/#respond Tue, 31 Oct 2017 12:18:14 +0000 http://denicelundevall.halsafitness.se/?p=38404 Att prioritera, ignorera och bara slappna av har för mig den senaste tiden varit väldigt svårt utav förklarliga skäl. Att ha en fem månaders baby tar så mycket mer tid och energi än vad många kan tro.

I helgen åkte jag och Rikard på en spontanare till Stockholm, bara han och jag, ett hotellrum, smarrig mat och några glas vin. Det förtjänade vi verkligen! Så härligt var det!

Efter den här helgen känner jag mig mer lugn och väljer nu att vara mer medveten om de val jag gör. Att inte jämföra mig med andra till exempel, vilket är en utmaning när jag ser att vissa mammor hinner med att bygga hus, laga mat till hela familjen, städa hela huset, handla, skriva sina livs memoarer, och ja Gud vet allt. Jag är inte den personen och det är bra löjligt att försöka mig på att hinna och göra saker när jag mycket väl vet hur mina och Elmos dagar ser ut. Jag vet vad jag hinner och orkar med på en dag.

Så! Istället för att tycka synd om mig själv och känna mig otillräcklig så släpper jag kraven. Och det är verkligen på tiden kan jag lova för så trött och “trasig” jag känt mig de senaste 1 1/2 månaderna har jag aldrig känt!

I detta lugn som infunnit sig inom mig har jag nu yogat och yogat och det har varit en sådan upplösande faktor för mig! I fredags yogade jag i 2 1/2 timme, igår i TRE timmar?! Helt galet underbart! Det bara flöt på. Jag var där på plats, i mig själv, på mattan i nuet. Jag bara njöt utav varenda liten rörelse- kände hur hela kroppen njöt! Det var så länge sedan jag hade den sköna känslan. Wow som jag längtat!

Som sagt, efter den här helgen, efter att ha yogat och landat lite mer i… vad ska jag kalla det- livet? Ja, livet, så känner jag nu ett fantastiskt lugn. Det känns som mitt förra, jag innan Elmo föddes börjat komma tillbaka. Avslappnad och tillfreds ❤️🙏 Saker börjar falla på plats, rutiner likaså.

Namaste 🌸

Lite klipp från gårdagens yoga finns på Instagram.

Hur prioriterar du i ditt liv? När det blir stressigt vad för knep tar du till? Vad gör du för att boosta ditt välmående?

]]>
http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/10/31/hur-prioriterar-du/feed/ 0
Vad äter du till frukost? http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/10/27/vad-ater-du-till-frukost/ http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/10/27/vad-ater-du-till-frukost/#respond Fri, 27 Oct 2017 04:05:19 +0000 http://denicelundevall.halsafitness.se/?p=38400 Jag älskar verkligen att äta gröt på morgonen. Det ger mig en oerhört bra mättnad länge och väl.

Banan är en frukt jag i princip alltid har i gröten! Så jäkla gott blir det! Utöver havregryn och banan varierar jag med hallon, blåbär, jordgubbar, svarta vinbär och så vidare. Toppat alltid med hackade nötter och/eller frön för goa fetter och protein.

Jag ser till att få i mig allt! Bra kolhydrater, fetter och protein. Härliga vitaminer från bär och frukt och så en dos med gutt kaffe på det 😉 Sedan är jag “Good to go”!

I morse blev det frukostgröt bestående utav:

  • Havregryn, glutenfri
  • 1 skivad banan
  • Stora blåbär
  • Sojadryck
  • Solroskärnor
  • Pumpakärnor

Vad är ditt bästa frukosttips?

]]>
http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/10/27/vad-ater-du-till-frukost/feed/ 0
20 tips på veganska proteinkällor! http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/10/25/20-tips-pa-proteinkallor-for-veganer/ http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/10/25/20-tips-pa-proteinkallor-for-veganer/#comments Wed, 25 Oct 2017 18:47:23 +0000 http://denicelundevall.halsafitness.se/?p=38395 Det är den ständiga frågan jag får sedan jag blev vegan är “men vart får du ditt protein ifrån?”. Jag förstår att folk undrar för jag hade också bilden av att “protein, det finns främst i animalier”. Nu vet jag ju att så inte är fallet och det vet även ni 😉

Jag har skrivit om det här förut men tänkte att det inte skadar att göra det igen! Jag har suttit en * framför de proteinkällor som jag använder mig mest utav. Jag äter i princip från alla källor nedan men några är favoriter.

Proteinmängden anges per 100 gram av livsmedlet. För att ha något att jämföra med så innehåller till exempel kyckling 27 gram protein per 100 gram kött, där har ni ett mått att jämföra med.

1. Sojabönor* 36 gram

2. Jordnötter 26 gram

3. Pumpafrön* 25 gram

4. Röda linser* 24 gram

5. Solrosfrön* 23 gram

6. Mandlar* 21 gram

7. Chiafrön* 21 gram

8. Kikärter* 19 gram

9. Ekologisk tempeh 19 gram

10. Cashewnötter 18 gram

11. Quinoa 14 gram

12. Havrekross 14 gram

13. Ekologiska majskolvar 9 gram

14. Svarta bönor 8 gram

15. Tofu/ekologisk* (jag använder mig utav märket yinpin) 8 gram/ 14 gram

16. Limabönor 8 gram

17. Kokt vildris 4 gram

18. Spenat 3 gram

19. Broccoli 3 gram

20. Brysselkål 3 gram

Källa: USDA.gov, Livsmedelsdatabasen, www.rodalesorganiclife.com”

Idag blev det en ugnsrostad sötpotatis, potatis, morötter och palsternacka. Till det hade jag gröna linser kokt i grönsaksbuljong och vid sidan av lite blandsallad med olivolja, kryddor och oliver.

]]>
http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/10/25/20-tips-pa-proteinkallor-for-veganer/feed/ 6
Mer veganskt på Espressohouse! http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/10/24/mer-veganskt-pa-espressohouse/ http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/10/24/mer-veganskt-pa-espressohouse/#respond Tue, 24 Oct 2017 05:40:03 +0000 http://denicelundevall.halsafitness.se/?p=38390 Jag köpet alltid min latte på Espressohouse. De gör den med Oatlys havre dryck och det blir så förbannat gott! Det som dock varit trist förr är att de inte haft så mycket annat att erbjuda en vegan-i-stan.

Det kom för ett tag sedan over night oats och en wrap. Wrapen var superäcklig tyckte jag MEN nu har de uppdaterat den och lagt till hummus. Så himla god är den nu! Jag var nämligen och fikade med mamma häromdagen och åt den igen och den var som sagt riktigt god och kan rekommenderas.

Jag såg även att de nu hade en fralla med avokado och ett flatbread som jag blev väldigt nyfiken på!

Jag blir så glad av att se att fler och fler ställen erbjuder veganska alternativ nu. Det är dags!

Hejja Espressohouse! #govegan

]]>
http://denicelundevall.halsafitness.se/2017/10/24/mer-veganskt-pa-espressohouse/feed/ 0